Ligningsrådet har den 19. juni 2001 godkendt en bilordning, hvorarbejdsgiver og lønmodtager indgår selvstændige leasingaftalervedrørende den samme bil.
Baggrund
Der blev spurgt, om medarbejderen ville blive beskattet afværdien af fri bil, hvis der blev indgået to separateleasingaftaler, hvor arbejdsgiver fortrinsvis leasede bilen iarbejdstiden, mens medarbejderen leasede bilen i fritiden.
Model
- Virksomheden indgår en leasingaftale, hvorefter bilen leasesfortrinsvis inden for almindelig kontortid.
- Medarbejderen indgår en aftale, hvorefter bilen fortrinsvisleases uden for kontortid.
- Der betales en aconto-leasingydelse på grundlag af detforventede kørselsbehov, som hver af parterne afregner direkte overfor leasingselskabet.
- Hver af parterne skal føre et detaljeret kørselsregnskab, påbaggrund af hvilket der foretages en slutafregning over forselskabet hver 3. måned.
- Udgifterne fordeles proportionalt mellem parterne på grundlagaf de faktisk kørte kilometer.
- Hver af parterne hæfter alene for egne forpligtelser over forleasingselskabet.
Ligningsrådets afgørelse
Bilen fandtes ikke at være stillet til rådighed af enarbejdsgiver til privat benyttelse.
Der blev dog taget det forbehold, at en slutafregning hver 3.måned over for leasingselskabet forudsatte, at det i branchen varkutyme med et så langt afregningsinterval.
Vor kommentar
Modellen forudsætter, at der føres detaljeredekørselsregnskaber. Kravene til kørselsregnskabet er de samme somfor at få udbetalt skattefri befordringsgodtgørelse eller for atkunne fratrække udgifter til erhvervsmæssig kørsel.
Konsekvenserne af manglende kørselsregnskab vil være, atarbejdsgiver anses for at have stillet bilen til lønmodtagerensrådighed for privat benyttelse.
Ordningen er interessant, hvis der køres forholdsvis megeterhvervsmæssigt i bilen, og den private kørsel kun udgør en mindredel af den samlede kørsel.
For lønmodtagere med omfattende privat kørsel vil det fortsatvære interessant at have fri bil til rådighed.
SkatteInform påtager sig ikke ansvar for dispositioner, der måtte træffes på baggrund af dette nyhedsbrev uden forudgående rådgivning. Vi påtager os ligeledes ikke ansvar for fejl og mangler.