SkatteInforms forretningsbetingelser

Gyldighed fra: 29 august, 2024.

1. Aftale og aftaleparter

1.1 Disse forretningsbetingelser gælder for de rådgivnings-, og erklæringsydelser,som SkatteInform Statsautoriseret Revisionspartnerselskab (i det følgende”SkatteInform”) leverer til klienten. De ydelser som SkatteInform kan levere erbeskrevet på www.skatteinform.dk.

1.2 Aftalen mellem SkatteInform og klienten udgøres af et aftalebrev eller aftale pr. mail inklusiv eventuelle bilag, og nærværende forretningsbetingelser. Aftalebrev i form af skrivelse eller mail med eventuelle bilag og nærværende forretningsbetingelser kaldes samlet for klientaftalen nedenfor. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem aftalebrevet og forretningsbetingelserne har aftalebrevet forrang.

1.3 SkatteInform kan indgå i strategiske samarbejder, hvor deltagerne er selvstændige juridiske enheder, som er individuelt ejet og ledet. Anvendes andre juridiske enheder end SkatteInform i forbindelse med levering af ydelser til klienten, er disse underlagt selvstændige aftaler og er således ikke omfattet af nærværende forretningsbetingelser med SkatteInform, med mindre det direkte fremgår af aftalebrevet.

1.4. Klienten er forpligtet til at udlevere en kopi af gyldig legitimation f.eks. iform af pas og kørekort, hvis SkatteInform anmoder herom.

2. Ydelser leveret af SkatteInform

2.1 SkatteInforms samlede ydelser er beskrevet i aftalebrevet og omfatter endvidere ydelser, som det i tilknytning hertil aftales, at SkatteInform skal levere.

2.2 Ydelserne kan omfatte såvel en enkelt stående såvel som en løbende ydelse, eksempelvis assistance med virksomhedsregnskab og selvangivelse eller revisions-, review- eller assistance -erklæringer på selskabers årsrapporter.

2.3 Notater, assistance i skattesager, bindende svar eller andre rådgivningsydelser er beskrevet i aftalebrevet.

2.4 Yderligere arbejde som SkatteInform udfører i tilknytning til aftalte opgaver,vil være omfattet af aftalen og underlagt samme vilkår, dog med forbehold for justering af honorar og tidsplan.

2.5 Alle ovenstående ydelser må alene anvendes af klienten og kun til det mellem klienten og SkatteInform aftalte og forudsatte formål.

3. Bemanding og underleverandører

3.1 SkatteInform kan alene med klientens samtykke antage underleverandører i forbindelse med levering af ydelserne.

3.2 SkatteInform er ikke ansvarlig for underleverandørernes ydelser, uanset at disse indgår i ydelser, der leveres i henhold til aftalebrevet. Underleverandører handler i relation til ydelserne på egne vegne i samarbejde med SkatteInform.

3.3 Pkt. 3.1 og pkt. 3.2 omfatter ikke samarbejde med andre fagspecialister, myndigheder mv., hvormed SkatteInform,som led i sin levering af ydelsen til klienten, konsulterer, eller indgår i en dialog, med henblik på, eksempelvis at få be- eller afkræftet, henholdsvis afklaret, faglige synspunkter. SkatteInform kan tage skridt hertil udenklientens samtykke og viden, dog under hensyntagen til betingelserne i afsnit 8 om fortrolighed.

3.4 Klienten kan rejse eventuelle krav mod SkatteInform som juridisk enhed, men ikke mod SkatteInforms ledelse og medarbejdere eller underleverandører og disses ledelse og medarbejdere i relation til ydelserne og klientaftalen. SkatteInforms ledelse og medarbejdere og underleverandører og disses ledelse og medarbejdere har ret til at gøre denne bestemmelse gældende over for klienten.

4. Klientens assistance og forpligtelser

4.1 Klienten stiller de for ydelserne nødvendige oplysninger, assistance mv. til rådighed for SkatteInform.

4.2 Såfremt klienten har politikker for køb af ydelser hos SkatteInform, er klienten ansvarlig for at indhente den fornødne forhåndsgodkendelse til at købe ydelserne. Ved indgåelse af aftalen forudsætter SkatteInform sådanne godkendelser som værende indhentet.

4.3 Såfremt SkatteInform (eller underleverandørers) medarbejdere i forbindelse med opfyldelse af klientaftalen opholder sig på klientens adresse eller andet sted, anvist af klienten, indestår klienten for, at kontorforhold, SkatteInforms (ellerunderleverandørers) adgang til og brug af systemer (herunder software og data)mv. ikke er i strid med lovgivning, aftaler og tredjemands rettigheder.

4.4 Klienten udøver alle ledelsesfunktioner og træffer alle ledelsesbeslutninger,forbundet med ydelserne, herunder beslutninger om udlevering af oplysninger mv. til offentlige myndigheder, eller fremvisning af dokumentation herfor.

4.5 Uanset pkt. 4.4 opretholder SkatteInform alle rettigheder og ledelsesmæssige beslutninger til og om den praktiske levering af ydelsen, herunder eksempelvisvalg af arbejdsmetoder, fremgangsmåde, eventuelle valg af stikprøver mv. SkatteInform har ingen pligt til at følge klientens anvisninger i forhold til den praktiske levering af ydelsen.

4.6 SkatteInform undersøger og verificerer ikke, om de oplysninger, materialer mv.,som klienten og klientens rådgivere og leverandører leverer, er rigtige, nøjagtige og fuldstændige. SkatteInform lægger således sådanne oplysninger til grund for levering af ydelserne.

4.7 Parterne skal holde hinanden orienteret om ethvert væsentligt forhold vedrørende levering af ydelsen.

5. Uafhængighed oginteressekonflikter

5.1 SkatteInform er for en række ydelser underlagt uafhængighedsbestemmelser i standarder mv., eksempelvis, hvor SkatteInform afgiver erklæringer. Det er SkatteInforms praksis at vurdere og kontrollere, om der foreligger uafhængigheds- og interessekonflikter inden SkatteInform påtager sig en sådan opgave. SkatteInform kan dog ikke garantere, at alle situationer, hvor der kan foreligge en konflikt straks afdækkes, men SkatteInform vil bestræbe sig derpå.

5.2 Klienten er forpligtet til, hvis denne bliver opmærksom på mulige interessekonflikter, som kan påvirke ydelsen, straks at gøre SkatteInform opmærksom herpå. Den samme pligt gælder for SkatteInform til klienten.

5.3 Hvis en interessekonflikt identificeres, og SkatteInform vurderer, at klientens interesse kan varetages tilstrækkeligt sikkert ved iværksættelse af relevante procedurer og sikkerhedsforanstaltninger, vil SkatteInform drøfte sådanne procedurer med klienten.

6. Honorar og fakturering

6.1 Honorar for ydelserne fastsættes, som beskrevet i aftalebrevet. Moms er ikke inkluderet i honorarangivelsen, medmindre dette fremgår af aftalebrevet.

6.2 Hvis der ikke i aftalebrevet er indgået særskilt aftale om honoraret, vil honoraret blive beregnet på baggrund af medgået tid, herunder til transport/rejse, samt de til enhver tid gældende timesatser for det udførte arbejde. Timesatser reguleres årligt og vil fremgå af aftalebrevet.

6.3 Ud over det i pkt. 6.1 nævnte honorar skal klienten betale omkostninger og udlæg, der afholdes i forbindelse med levering af ydelserne. Sådanne omkostninger omfatter blandt andet gebyrer til offentlige myndigheder såsom Erhvervsstyrelsen og SKAT eller andre omkostninger direkte forbundet med leveringen af den aftalte ydelse.

6.4 SkatteInforms angivelse af et honorar ved aftaleindgåelse er udtryk for et skøn ud fra de forudsætninger, som parterne har aftalt i aftalebrevet. Selvom der er aftalt et fast honorar er SkatteInform berettiget til i følgende situationer at beregne honorar for den mertid, som SkatteInform  skal anvende på levering af ydelsen, hvor det viser sig efter aftalens indgåelse, at:

1.forudsætningerne for levering af ydelser er ændret, eller

2.forudsætningerne for levering af ydelsen ikke var korrekte eller tilstrækkelige, og

3.omstændighederne kan tilskrives klienten.

SkatteInform forpligter sig til så hurtigt som muligt at gøre klienten opmærksom på eventuelle overskridelser af det aftalte/skønnede honorar jf. aftalebrevet. SkatteInform fakturerer 25 % af honoraret ved opgavens påbegyndelse og derudover løbende i forbindelse med opfyldelse af klientaftalen, medmindre andet aftales.

6.5 For klienter, som ikke har fast bopæl i Danmark faktureres altid forud vedaftalens påbegyndelse og løbende, hvis honoraret overstiger den foreløbigeforudbetaling.

6.6 SkatteInform fremsender fakturaer elektronisk (pr. mail i PDF-fil). Klienten skal oplyse SkatteInform den e-mailadresse, hvortil SkatteInform elektronisk skal sende fakturaer.

6.7 Betalingsbetingelserne er netto kontant 8 dage fra fakturadato. Ved betaling efter forfald beregnes renter i henhold til renteloven. Der tillægges gebyr ved udsendelse af rykkerskrivelser med henblik på betaling af forfaldne fakturaer.

7. Klientaftalens ophør

7.1 Medmindre der i aftalebrevet er angivet et opsigelsesvarsel ophører klientaftalen for enkeltstående eller afgrænsede ydelser, når ydelserne er leveret. For løbende ydelser (årligt tilbagevendende ydelser) ophører aftalen, når SkatteInform modtager skriftlig opsigelse (gerne pr. mail) i henhold til pkt.7.2.

7.2 klienten og SkatteInform kan til enhver tid opsige klientaftalen skriftligt, medmindre andet er aftalt i aftalebrevet.

7.3 SkatteInform kan endvidere opsige klientaftalen uden varsel, såfremt der konstateres forhold, som medfører, at alle eller en del af SkatteInforms ydelser er i strid med uafhængighedsregler eller andre regler og standarder, som SkatteInform er underlagt.

7.4 I tilfælde af at klientaftalen bringes til ophør før dens ordinære udløb, er SkatteInform berettiget til honorar og betaling af omkostninger for de indtil da leveredeydelser og/eller ikke faktureret tidsforbrug samt påløbne omkostninger og udlæg.

7.5 Bestemmelser i klientaftalen, der enten udtrykkeligt eller i kraft af deres karakter rækker ud over tidspunktet for ophøret af klientaftalen, forbliver i kraft også efter klientaftalens ophør.

8. Fortrolighed

8.1 SkatteInform og klienten har tavshedspligt med hensyn til alle oplysninger vedrørende den anden parts forhold, så længe oplysningerne er af fortrolig karakter.

8.2 SkatteInforms interne procedurer sikrer beskyttelse af klientens fortrolige oplysninger, som SkatteInform erhverver i forbindelse med klientaftalen. SkatteInforms ledelse og medarbejdere og underleverandører er underlagt tavshedspligt.

8.3 SkatteInform kan videregive fortrolige oplysninger til underleverandører, i det omfang dette er nødvendigt for dennes udførelse af opgaver for klienten. Er dette tilfældet, vil SkatteInform orientere klienten herom, inden videregivelsen finder sted.

8.4 Fortrolighedsforpligtelsen gælder under hensyntagen til regler, som pålægger oplysningspligt i forhold til eksempelvis offentlige myndigheder. Fortroligeoplysninger må således videregives, i det omfang, at:

1. Det følger af gældende lovgivning, eller

2.SkatteInform bliver pålagt videregivelse af en kompetent myndighed.

Videregivelse skal dog begrænses til det omfang, som er nødvendigt for overholdelse af loven eller kendelsen.

8.5 SkatteInform må over for tredjemand oplyse om sit engagement med klienten, forudsat at dette ikke indebæreren overtrædelse af fortrolighedsforpligtelsen. For markedsføringsforhold se pkt. 8.7.

8.6 Ydelserne kan videregives til de af klientens rådgivere uden særskilt samtykke med mindre, at opgaven er udarbejdet til et afgrænset formål. Klienten er selv ansvarlig for, at klientens rådgivere

1. er underlagt tavshedspligt og

2. er oplyst om, at SkatteInform intet ansvar har i forhold til klientens rådgivere, og

3. at ydelserne ikke må anvendes til andet end det mellem SkatteInform og klienten aftalte eller forudsatte formål.

Klientener ansvarlig over for SkatteInform for overtrædelse af denne bestemmelse fra klientens rådgiveres side.

8.7 Uanset fortrolighedsforpligtelsen er SkatteInform berettiget til at anvende klientens navn og en kort beskrivelse af opgaven i forbindelse med markedsføring af SkatteInform, såfremt der fra klienten er indhentet forudgående accept heraf.

9. Ansvarsbegrænsning

9.1 SkatteInform er ansvarlig over for klienten for ydelserne efter dansk rets almindelige regler med de begrænsninger,som fremgår af klientaftalen og disse forretningsbetingelser.

9.2. SkatteInform forpligter sig til at undersøge enhver klage omhyggeligt og hurtigt. Har SkatteInform leveret en mindre tilfredsstillende eller mangelfuld ydelse, er klienten forpligtet til, straks og skriftligt efter at have konstateret eventuelle fejl og mangler ved den leverede ydelse, at kontakte SkatteInform. I den forbindelse har SkatteInform ret til at afhjælpe eventuelle fejl og mangler inden for rimelig tid.

9.3 SkatteInform er ikke erstatningsansvarlig for klager fra tredjemand/myndigheder eller tab, der kan henføres til, at det af klienten leverede materiale mv. er ukorrekt, unøjagtigt eller ufuldstændigt. Dette omfatter tillige manglende videregivelse af oplysninger, der kan, eller ville kunne få, indflydelse på den af SkatteInform leverede ydelse.

9.4 SkatteInform er ikke erstatningsansvarlig for indirekte tab og følgeskader, herunder driftstab, tidstab, avancetab, datatab, goodwilltab, omdømmetab mv.

9.5 Medmindre andet er anført i det følgende, er SkatteInform erstatningsansvar begrænset til et beløb, svarende til honorarets størrelse for den ydelse der knytter sig til den erstatningsudløsende begivenhed. Med erstatningsudløsende begivenhed menes en begivenhed der har medført et egentligt påkrav om, og afslutning med, økonomisk kompensation/godtgørelse rejst mod og givet af klienten, og hvor dette påkrav, helt eller delvist, kan henføres til en ydelse leveret af SkatteInform der har vist sig at være ukorrekt eller på anden vis fejlbehæftet. Henførbarhed indebærer, at der skal være årsagssammenhæng imellem den erstatningsudløsende begivenhed, og ydelsen leveret af SkatteInform. Et eventuelt erstatningsansvar kan for SkatteInform aldrig overstige den økonomiske kompensation/godtgørelse, som klienten har ydet.

Forså vidt angår selvangivelsesopgaver påtager vi os ikke ansvar for manglende selvangivelse af forhold, som vi ikke via tjeklisten eller i tilknytning hertil har fået oplysninger om. Vores begrænsning af ansvar omfatter alle andreopgaver end revisions- og review opgaver. I øvrige erklæringsopgaver er begrænsningen en følge af, at disse erklæringer afgives uden sikkerhed.

9.6 SkatteInform påtager sig ikke ansvar over for tredjemand, der måtte få adgang til ydelsen og/eller leverancen. Klienten skal holde SkatteInform, SkatteInforms ledelse og medarbejdere skadesløs for ethvert krav, tab, omkostning mv., som SkatteInform måtte pådrage sig over for tredjemand som følge af klientens misligholdelse af klientaftalen og nærværende forretningsbetingelser.

9.7 Ved levering af ydelser omfattende skatterådgivning og selskabsret foretager SkatteInform en fortolkning af gældende retskilder, praksis, afsagte domme, kendelser mv.,samt andre relevante kilder af relevans for den pågældende opgave, med henblik på at tilvejebringe et fagligt svar på forespørgslen. Svaret på forespørgslen vil være udtryk for en fortolkning foretaget af  SkatteInform. Klienten er indforstået med, at den endelige fortolkning henhører under SKAT, Erhvervsstyrelsen og andre relevante kompetente myndigheder, henholdsvis domstolene.

9.8 Klienten accepterer og er bevidst om, at svar på faglige spørgsmål og fortolkninger omhandlende skatte- og selskabsret og konklusioner her på, ikke uden videre kan anvendes på lignende situationer og klientsager mv. uagtet at disse er identiske.

9.9 SkatteInform er ikke erstatningsansvarlig for eventuelle tab, herunder tab omtalt i pkt. 9.7 og pkt. 9,8, hvormed tredjemand og/eller myndigheder måtte være uenige i de af SkatteInform trufne faglige vurderinger og konklusioner. Dette omfatter tillige eventuelle følgevirkninger af en sådan uenighed,eksempelvis en ændret skatteansættelse.

9.11 SkatteInform kan ikke gøres ansvarlig for udfaldet af Skattesager eller afgørelser fra Erhvervsstyrelsen, hvor klienten skal sikre, at reglerne overholdes.

9.12 Klienten er indforstået med og accepterer, at SkatteInform alene udøver bistand og rådgivning til klienten som juridisk enhed, og at udfaldet omtalt i pkt. 9.7 og 9.11 er klientens fuldeansvar.

10. Immaterielle rettigheder

10.1 SkatteInform har og beholder alle ophavsrettigheder og immaterielle rettigheder til programmer, systemer, præsentationer og modeller i overensstemmelse med gældende lovgivning. Sådanne programmer, systemer, præsentationer og modeller må ikke videregives til tredjemand, uden SkatteInform har givet skriftlig tilladelse hertil.

SkatteInform og klienten bevarer hver især samtlige immaterielle rettigheder, der bestod forud for klientaftalens indgåelse, og ingen part erhverver således ejendomsret til den anden parts forudbestående rettigheder.

10.2 Klienten oppebærer immaterielle rettigheder til leverancen ved klientens endelige betaling til SkatteInform i henhold til klientaftalen. I det omfangder i leverancen indgår immaterielle rettigheder, tilhørende SkatteInform, har klienten en ikke-eksklusiv og ikke-overdragelig brugsret hertil.

10.3 Alle øvrige immaterielle rettigheder, produkter og materialer, mv., som frembringes eller opstår som led i opfyldelse af klientaftalen, tilfalder SkatteInform.

11. Opbevaring og destruktion af klientmateriale

11.1 Materiale modtaget fra klienter og SkatteInforms egne arbejdspapirer mv. opbevares i minimum 5 år efter udløbet af det pågældende kalenderår.

11.2 Slutprodukter såsom rapporter mv. udleveres til klienten ligesom klientens eget materiale løbende gennem aftaleperioden tilbageleveres til klienten. SkatteInform kan således ikke gøres ansvarlig for klientens manglende opbevaring af disse produkter eller klientmateriale.

11.3 SkatteInform er ikke forpligtet til at ajourføre anbefalinger, konklusioner, rapporter eller andre produkter, hverken i mundtlig eller skriftlig form, efter at disse er overdraget og kommunikeret til klienten i endelig form.

12. Persondata

12.1 SkatteInform indgår klientaftaler med personer og juridiske enheder (selskaber mv.) og ønsker generelt at begrænse persondataudveksling i videst muligt omfang. I det omfang SkatteInform i forbindelse med klientaftalen behandler oplysninger, omfattet af reglerne om persondatabeskyttelse, er SkatteInform databehandler i lovens forstand, og handler alene efter instruks fra klienten,som er dataansvarlig.

Databehandleren skal på den dataansvarliges anmodning give den dataansvarlige tilstrækkelige oplysninger til, at denne kan på se, at de nævnte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger er truffet.

Der henvises til Bilag 1 til nærværende forretningsbetingelser for databehandleraftale.

12.2 SkatteInform indsamler og behandler persondata i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder, persondataloven og EU´s generelle forordning om databeskyttelse.

12.3 SkatteInform indsamler og opbevarer alene de personoplysninger, som er nødvendige af hensyn til lovgivningen og øvrige regler eller er nødvendige for at sikre, at klienten modtager en professionel og korrekt behandling.

12.4 SkatteInform videregiver ikke klientens oplysninger til tredjemand uden samtykke. Dog kan SkatteInform videregive oplysninger til andre i den udstrækning dette er nødvendigt for, at SkatteInform kan varetage klientens interesser og levere den aftale ydelse, og hvor dette er krævet i henhold til lov.

13. Hvidvask

 13.1 I det omfang klientforholdet er omfattet af hvidvask lovgivningen, vil SkatteInform:

1. Indhente oplysninger om identitets- og kontroloplysninger samt kopi af foreviste legitimationsdokumenter ved etablering af klientforholdet,

2. anvende de indhentede oplysninger om klienten til at opfylde forpligtelser efter hvidvaskloven,

3. videregive oplysninger til SSK i tilfælde af mistanke om at klienten begår hvidvask,

4. give klienten ret til indsigt i de registrerede oplysninger og

5. opbevare oplysningerne i mindst 5 år, herunder legitimering i mindst 5 år efter ophør af klientforholdet.

14. Elektronisk kommunikation mv.

14.1 SkatteInform og klienten accepterer brugen af elektronisk kommunikation(herunder e-mail) og de hermed forbundne risici, herunder bl.a. at data kan gå tabt, at meddelelser kan blive forsinket i forhold til afsendelsestidspunktet, eller slet ikke leveres, eller kommer til uvedkommendes kendskab. Hver part er ansvarlig for at beskytte egne systemer og interesser i forbindelse med elektronisk kommunikation.

14.2 Det er SkatteInforms politik at opretholde et højt sikkerhedsniveau omkringen hver kommunikation, hvad enten den er i brevform eller elektronisk, men SkatteInform kan dog ikke gøres ansvarlig for fejl, tab, virus, forsinkelse, ødelæggelse mv., som måtte opstå i forbindelse med eller være forårsaget af elektronisk kommunikation og information.

15. Misligholdelse

15.1 Såfremt en af parterne misligholder sine forpligtelser væsentligt i henhold til aftalen og/eller disse betingelser, er den anden part berettiget til at ophæve aftalen.

15.2 Væsentlig misligholdelse af klientens betalingsforpligtelser er gyldig grundtil, at SkatteInform berettiget kan ophæve aftalen.

15.3 I tilfælde af væsentlig misligholdelse er en part berettiget til erstatning i henhold til dansk rets almindelige regler, jf. dog punktet om ansvarsbegrænsning.

16. Lovvalg og værneting

16.1 Enhver uenighed eller tvist mellem parterne om forståelsen af aftalen og/eller disse forretningsbetingelser afgøres under anvendelse af dansk ret ved de danske domstole og med SkatteInforms hjemsted som værneting.

Bilag 1: Databehanderaftale