Klagestruktur på skatteområdet vedrørende skattesager
Vær opmærksom på at du som skatteyder kun har en klageinstans inden din sag kun kan ankes til domstolene. Derfor bør du som skatteyder med omhu vælge, hvilken instans, der skal påklages til. Det kan derfor være vigtigt at søge rådgivning inden du klager over Skattestyrelsens afgørelse.
1. Klagestruktur ved skattesager
Skatteankestyrelsen er en administrativ klageinstans, som skatteydere kan klage til, hvis de er uenige i Skattestyrelsens afgørelse af en skattesag. Skatteankestyrelsen modtager klager i skattesager, som enten skal afgøres ved Landsskatteretten eller ved skatteankenævnet. Det koster et gebyr at påklage en afgørelse fra Skattestyrelsen, uanset om der klages til Landsskatteretten eller til et skatteankenævn. Skatteankestyrelsen visiterer klager til Landsskatteretten eller Skatteankenævnet. Skatteyderen kan anmode om, at sagen skal behandles af skatteankenævnet eller af Landsskatteretten.
1.1 Borgernes klagemulighed ved skattesager
Som følge af, at der kun er en samlet klageinstans vil skatteyderen kun have mulighed for at klage én gang, inden en sag skal til domstolene. Det er derfor væsentligt at foretage en vurdering af, hvilken instans, der i den givne sag vil være bedst at klage til. Det skal så vidt muligt undgås, at man bliver nødsaget til at indbringe sagen til domstolene, da det kan være dyrt i advokatomkostninger og retsafgifter.
Skatteankestyrelsen skal henvise alle sager til Landsskatteretten, som er principielle. En sag er principielt, hvis afgørelsen kan få konsekvenser for et større antal borgere, hvis der er tale om store beløb, hvis der er tale om fortolkning af lovgivningen, hvis sagen omhandler EU-retlige spørgsmål og i sager som har en større offentlig interesse.
Sagen vil også blive henvist til behandling i Landsskatteretten, hvis sagen udspringer af samme forhold. Det vil sige at afgørelsen kan få konsekvenser for flere skattepligtige, eksempelvis et selskab og selskabets hovedaktionær.
Det er meget vigtigt, at holde sig for øje, at Landsskatteretten eller skatteankenævnet kun kan tage stilling til de punkter, der klages over. Her kan der opstå fælder, hvis sagens klagepunkter ikke er tilstrækkelige.
Det skal endvidere nævnes, at skatteyderen bør overveje, om en eventuel sag kunne genoptages ved skattemyndighederne i stedet for at påklage til Skatteankestyrelsen. Herved kan der spares tid idet sager ved Skatteankestyrelsen generelt har meget lange sagsbehandlingstider.
Der kan også være mulighed for at anmode om genoptagelse af afgørelser truffet af Skatteankenævn eller Landsskatteretten. Dette kan forekomme i sager, hvor der er kommet nye oplysninger, som ville have medført et væsentligt andet resultat, hvis oplysninger havde været kendt på afgørelsestidspunktet.
Dog skal fristerne i Skatteforvaltningsloven være overholdt, jf SFL §§ 26 og 27. Hvis skatteyderen har indbragt sagen for domstolene kan skatteyderen tilbagekalde sin klage og anmode om genoptagelse hos skatteankenævnet uanset ovennævnte frister.
Det er endvidere muligt at få dækket omkostninger med 50 % uanset om sagen vindes eller tabes. Har borgeren ved sagens afgørelse fået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, dækkes sagens omkostninger fuldt ud. Selskaber kan også få omkostningsdækning. Det er ikke muligt at fratrække udgifter i den skattepligtige indkomst, som kan dækkes efter reglerne om omkostningsdækning.
1.2 Skattestyrelsens muligheder ved skattesager
Hvorimod skatteyderen fremover kun får en klagemulighed, opretholder SKAT mulighed for at føre sagen 2 gange. SKAT har altså en ekstra livline her, og der opstår således en skrævvridning i retssikkerheden i skattesystemet. Restsikkerheden som i den seneste tid allerede har være genstand for skarp kritik.
Skattestyrelsen bibeholder retten til at kunne indbringe en afgørelse truffet af Landsskatteretten eller et af skatteankenævnene til Skatterådet. Det gælder dog kun i de tilfælde, hvor det findes, at afgørelsen er "ulovlig" og strider mod regler eller fast praksis. Selvom det således ikke er alle sager der kan indbringes, eksisterer der således stadig en skævvridning i restsikkerheden.
2. SkatteInforms kommentarer
SkatteInform er tilfredse med, at skatteyderen kan anmode om at få klagen behandlet til Landsskatteretten eller til et Skatteankenævn.
SkatteInform anbefaler, at en genoptagelse af en forkert skatteansættelse overvejes inden sagen på klages til Skatteankenævnet. Genoptagelsessager kan være relevante, hvis der er kommet nye oplysninger til sagen, som Skattestyrelsen ikke har haft kendskab til eller hvis det vurderes, at Skattestyrelsen har truffet en forkert afgørelse.
Vi finder det dog ikke hensigtsmæssigt, at der laves regler, som medfører en skævvridning af restssikkerheden. Tidligere har der også været eksempler på skævvridning - eksempelvis genoptagelsesfrister. Tidligere havde Skattemyndighederne længere genoptagelsesfrist end borgerne havde. Denne skævvridning blev ophævet, da det ikke hører hjemme, at parterne har forskellige frister. Det virker derfor besynderligt, at man genindfører regler, som giver parterne forskellige vilkår. Vi kan kun opfordre til at denne forskel ophæves.
Vi giver kvalificerede svar på dine skattespørgsmål. Hvis I er interesserede, står vi gerne til rådighed med assistance ved påklage af afgørelser. Vi kan bistå jer i det administrative system. Det kan i langt de fleste tilfælde være en god investering at få en rådgiver til at hjælpe sig igennem en klagesag. Om endnu vigtigere kan det vise at være, når de nye regler træder i kraft. Som borgere er der under de nye regler som bekendt kun et forsøg inden domstolene.
Ring til os på telefon 33 32 10 10 eller send os en e-mail på info@skatteinform.dk.
Ansvarsfraskrivelse
Da ovenstående alene er vejledende påtager vi os ikke ansvar for dispositioner, der måtte træffes på baggrund af ovenstående uden forudgående individuel rådgivning. Vi påtager os ikke ansvar for fejl og mangler.
Personer som tilbyder dette
Her kan du se hvilke skatteinform rådgivere som tilbyder dette som service område
Statsautoriseret revisor
ini@skatteinform.dk