Tilbagebetaling af kantinemoms

1.1.2001
Overview

Landsskatteretten har i tre kendelser fra december 1999fastslået, at virksomheders dækning af underskud ved kantinedriftikke kan anses for et tilskud, der skal medregnes i virksomhedensmomsgrundlag.

Den 23. november 2000 opgav skatteministeriet at føre sagernevedrørende kantinemomsen videre til domstolene.

Der er nu kommet nærmere retningslinier for tilbagebetaling afden ulovligt opkrævede moms, jf. TS-cirkulære 2001-7 med bilag.

Desuden indeholder cirkulæret retningslinier for tilbagebetalingaf for meget opkrævet moms, i det omfang virksomheden ikke har fåetfradrag for den indgående moms af kaffe og te tilforretningsforbindelser.

Endelig kan virksomhederne søge momsen tilbage, hvismomstilsvaret efter hidtidig praksis har været fastsat for højt iforbindelse med andre leverancer, hvor momsgrundlaget har væretfastsat højere end den pris, der faktisk betales forleverancen.

1. Kantinemoms

Tilbagebetaling kan ske, hvor momsen ikke er blevet overvæltetpå kantinens brugere.

Spørgsmålet om momsen er blevet overvæltet på kantinens brugereafhænger ifølge vejledningen af, hvordan virksomheden har fastsatkantinepriserne. Vejledningen opererer med tre principper:

a) Kantinens brugere har betalt efter et princip, hvor priserneer fastsat uafhængigt af kantinemomsens størrelse.

b) Kantinens brugere har betalt en fast andel af omkostningerne.Omkostningsændringer medfører tilsvarende ændringer ikantinepriserne.

c) Virksomhedens tilskud til kantinedrift er fastsat efter etprincip, som er uafhængigt af kantinemomsens størrelse.

I tilfælde a) anses kantinemomsen ikke for overvæltet.

I tilfælde b) anses der at være sket delvis overvæltning.

I tilfælde c) anses der at være sket fuld overvæltning.

De tre forskellige principper for prisfastsættelsen fremgår afansøgnings­skemaet. Virksomheden skal anføre, hvilket af de treprincipper der har været anvendt.

Hvis prisfastsættelsen ikke falder ind under et af disseprincipper, skal virksomheden redegøre for, hvordan kantineprisernehar været fastsat, og om der søges om fuld eller delvistilbagebetaling af kantinemomsen.

Dokumentation

Som udgangspunkt skal virksomheden vedlægge dokumentation forpris­fastsættelsen. Virksomheden kan anvende et særligt skema tilopgørelse af kravet. Skemaet er vedlagt vejledningen.

Revisorerklæring

Virksomheden kan undlade at indsende dokumentation ved i stedetat vedlægge en revisorerklæring. Revisorerklæringen er optrykt sombilag til vejledningen.

Told og Skat vil stikprøvevis indkalde regnskabsmateriale fra devirksom­heder, der har indsendt revisorerklæring.

Virksomhederne opfordres derfor til at opbevareregnskabsmaterialet udover fem år.

2. Kaffe og te

I det omfang virksomheden ikke har fået fradrag for denindgående moms for indkøb af kaffe og te tilforretningsforbindelser, kan virksomheden anmode told- ogskatteregionen om tilbagebetaling.

Virksomheden skal som udgangspunkt vedlægge dokumentation, menkan også i disse tilfælde i stedet vedlægge enrevisorerklæring.

I tilfælde, hvor der er foretaget samlede indkøb af kaffe og tetil personalet og forretningsforbindelser, må fradraget fastsættesskønsmæssigt.

3. Andre varer og ydelser

Virksomheder, der efter hidtidig praksis har opgjortmomstilsvaret for højt i forbindelse med andre leverancer, fordimomsgrundlaget har været fastsat højere end den faktiske betalingfor ydelsen, kan søge om genoptagelse.

Her er der navnlig tale om leverancer til personale afvirksomhedens varer.

Der kan dog ikke ske tilbagebetaling, hvis der er sketovervæltning af momsen til køberne.

Vejledningen opererer som for kantinemoms også her med tretilsvarende principper for prisfastsættelsen.

Som udgangspunkt skal virksomheden vedlægge dokumentation fortabet, men kan også her vælge at vedlægge en revisorerklæring.

Revisorerklæringen er optrykt som bilag til cirkulæret.

4. Forældelse

Forældelsesfristen er suspenderet med virkning fra 14. januar2000, hvorfor der kan anmodes om tilbagebetaling af moms, der erbetalt den 14. januar 1995 eller senere.

Krav på tilbagebetaling vedrørende kantinemoms, kaffe og te ogandre varer og ydelser skal fremsættes inden 1. januar 2002.

Fremsættes kravet senere end 1. januar 2002, suspenderesforældelsen først fra dette senere tidspunkt. Anmodes der foreksempel om tilbagebetaling den 1. februar 2002, kan der kun sketilbagebetaling af kantinemoms for perioden 1. februar 1997 til 31.januar 2002.

Suspensionen ophører i alle tilfælde tre måneder efter, at derer truffet endelig afgørelse i sagen.

Krav opstået forud for 14. januar 1995 kan kun tilbagebetales,hvis virksomheden har indledt retslige skridt modskattemyndighederne om tilbagebetaling af momsen.

5. Forrentning

Hvis beløbet er indbetalt efter påkrav fra myndighederne, skerder forrentning fra indbetalingstidspunktet.

Hvis beløbet ikke er indbetalt efter påkrav fra myndighederne,sker der først forrentning fra tidspunktet om anmodning omtilbagebetaling.

6. Ændring afskatteansættelsen

Når udgiften til kantinemomsen er fratrukket i denskattepligtige indkomst, er tilbagebetalingsbeløbetskattepligtigt.

Som udgangspunkt er beløbet skattepligtigt påtilbagebetalingstidspuktet, men virksomheden kan søge om at beløbethenføres til de tidligere indkomstår.

SkatteInform påtager sig ikke ansvar for dispositioner, der måtte træffes på baggrund af dette nyhedsbrev uden forudgående rådgivning. Vi påtager os ligeledes ikke ansvar for fejl og mangler.

skatteinform kontor bygning set udefra

Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at være den første til at få skattenyt

Ved at trykke tilmeld accepterer du vores Terms and Conditions.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Contact Us

Grazie! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.